Ja, det er faktisk sant: Den desidert vanligste feilen på norske nettsteder er overskriften!
Overskriften bør gi meg en "catch": Noe som gjør at jeg forstår hvorfor jeg skal velge ditt firma, eller ditt produkt - sammenliknet med alle andre. Hva er det som er unikt med deg og det du tilbyr? Er det pris, leveringstid, kvalitet eller noe helt annet?
Fra jeg kommer inn på ditt nettsted går det ca 5 sekunder før jeg beslutter at "Dette var interessant, dette vil jeg lese mer om." - eller "Dette så ikke interessant ut, så jeg går tilbake til Google søket og leter videre".
Derfor MÅ du bruke overskriften (som er den viktigste teksten på din side) til å overbevise meg om at jeg bør lese mer på din hjemmeside.
Til sammenlikning:
En journalist bruker mye tid på å lage en god overskrift. For dersom du ikke leser overskriften, ja - da leser du ikke mer. Men leser du overskriften så leser du nok ingressen. Og leser du ingressen, da leser du nok resten av stykket.
Og journalisten trenger lesere. - Du trenger kunder.
Slik bør du tenke om nettsiden din:
Så hvordan gjør du dette?
Du er nødt til å skrive om det som gjør at kunden velger deg:
Ofte bruker vi forkortelsen "USP": Unique Selling Proposition. Med andre ord: Hva er det som er så unikt med deg at jeg skal velge deg fremfor alle andre?
Det kan være unik USP for bedriften (forsiden), for hvert enkelt produkt, hver enkelt tjeneste osv.
Det viktigste er:
Vær bevisst hva du skriver i overskriften på din hjemmeside. Overskriften er en "kraftfull" sak, og gjort riktig kan du se bedre salg bare pga en endret overskrift.
Ønsker du hjelp?
Dersom du ønsker hjelp med tekster på din hjemmeside anbefaler jeg deg å ta kontakt oss i Responspartner. Vi hjelper med tekster og andre tilpassinger som skal få folk til å gi deg mer respons.
Teksten er første gang publisert på Responspartner.no, og gjengies nå her.
Mvh
Preben Sangvik